به گزارش خبرنگار خودروکار، جوش آوردن خودرو میتواند دلایل مختلفی داشته باشد:
5- آسیبدیدگی واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر فاصله بین بلوک موتور (بخش تحتانی موتور) و سرسیلندر (بخش فوقانی موتور) را پر میکند. وظیفه واشر سرسیلندر حفظ نسبت تراکم (کمپرس) سیلندرها و جلوگیری از ورود مایع خنککننده و روغنموتور به محفظهی احتراق است.
درحالیکه واشر سرسیلندر خود با داغ شدن بیشازحد موتور آسیب میبیند، موتوری که واشر سرسیلندر معیوب داشته باشد هم داغ کار خواهد کرد. این اتفاق در اثر راهیابی مایع خنککننده به درون محفظه احتراق و یا ورود دود اگزوز به سیستم خنککننده رخ میدهد.
یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر، حفظ نسبت تراکم موتور است؛ موتوری که دچار کاهش نسبت تراکم شود عملکرد عادی و درستی نخواهد داشت. کاهش محسوس کشش و توان موتور، مشاهده بخار یا مایعی شیریرنگ (یا تیرهتر) روی در روغنموتور، مشاهده مایع شیری رنگ روی مخزن روغن و تغییر رنگ یا ایجاد حباب در مایع رادیاتور از نشانههای واشر سرسیلندر آسیبدیده هستند.
6- بسته شدن مسیر اگزوز
اگر لولهی اگزوز در اثر برخورد سنگ، وارد شدن ضربه، تصادف و یا به هر علت دیگری آسیب ببیند و این آسیب باعث ایجاد محدودیت در جریان خروج دود شود؛ فشار بسیار زیادی به موتور وارد خواهد آمد. که نتیجه این فشار مضاعف، بهصورت داغ کردن موتور بروز خواهد کرد.
اگر زمان زیادی از عمر منبع کاتالیزور خودروی شما میگذرد بهطوریکه مانع جریان خروج دود میشود؛ موعد تعویض آن فرارسیده است. علائم افزایش غیرعادی فشار معکوس اگزوز، کاهش توان موتور، مصرف زیاد بنزین و داغ شدن موتور خودروی شماست.
7- دفرمه شدن مسیر اگزوز
همیشه (خصوصاً در فصل گرما) باید نیمنگاهی به آمپر آب داشته باشید، تا در صورت مشاهده عبور عقربه از وسط درجهبندی نشانگر؛ بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید.
همراه داشتن ضد یخ و ظرف پر از آب، جز اساسیترین تجهیزات موردنیاز خودروی شما به شمار میروند. در ابتدا کولر ماشین خود را خاموش کرده و بخاری را روشن نمایید، سپس در سریعترین زمان ممکن در موقعیتی بیخطر پارک کرده و موتور را خاموشکنید. بااحتیاط کاپوت را بالا زده و تا سرد شدن کامل موتور صبر کنید.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
انتهای پیام/